אודות

שיטת עננים

הורים ומורים חייבים להתאחד כי המטרה משותפת: לאפשר לילדים ללמוד. לכל ילד. מה צריכים לדרוש? לא איבחונים ולא הקלות, אלא כלי למידה מגוונים עבור כל סוגי האינטליגנציות. כל מורה, בכל מקצוע, צריך להיות מצוייד בלפחות ארבע דרכים שונות ללמד. כך כל ילד יקבל את הכלי הנכון עבורו. במשרד החינוך חייבים להבין שעברו הזמנים של כיתה אחת שיושבת מול מורה ומשננת. כבר לפני שנים הבינו שכל ילד יכול ללמוד, פשוט כל אחד זקוק לדרכי הוראה שונות. כשיהיו שיטות נוספות ללמידה, כשארגז הכלים יגדל, מורה שיראה ילד שמתקשה לא ייתן לו עוד מאותה שיטה שלא מתאימה לו, אלא פשוט יפנה לשיטה אחרת. ״עננים״ מציעה דרך אחרת ללמידה, ויזואלית ומשחקית.

הבעיה

זה מתחיל בגן, עם ילד שמתקשה לזכור את האותיות. הוא כבר מכיר את הקושי הזה, כנראה שנתקל בו כשניסה לזכור צבעים ומספרים. הוא רואה את הגננת, אולי גם את ההורים שלו, לא מרוצים. הוא גם רואה את הילדים האחרים שכן לומדים בקלות. בתחושה הפנימית שלו משהו שם מתחיל להיות עצוב, להתרופף.

האבחון

ילדים עם בעיות זיכרון, קשיים פונולוגיים או הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, הם ככל הנראה אותם אלה שיתקלו בקשיי למידה.

הסבר טרום פתרון

אם חשבנו לרגע שזה יעבור מעצמו – אנחנו טועים. אם הילד לא מצליח ללמוד עם החומרים/כלים שמראים לו, סימן שצריך להחליף כלי!

הפתרון

שיטת עננים מהווה כלי למידה חדש לילד. השיטה פועלת תוך שילוב בין סמלים ללמידה, מתוך הנחה ששיתוף פעולה נכון בין השניים הוא תנאי הכרחי ליצירת לומד סקרן, נלהב ופעיל.

מה אנחנו עושים בפועל

לומדים בעצמנו איך ללמד את הילד אותיות, קריאה והבנת הנקרא באמצעות משחק והרבה כיף. בקרו בוידאו בלוג של ״עננים״ על מנת להיחשף לסרטוני הלימוד שלנו.

על השיטה

שיטת ״עננים״ מאפשרת לילדים ללמוד, לזכור ולהתמודד עם הקושי ללא חשש, תוך כדי משחק ובהנאה רבה.
השיטה הוויזואלית הייחודית של מרכז עננים מתאימה לכל הילדים (מתקשה, שובב, מפחד, מחונן, מאובחן, מתפזר…).

מי אני?

שמי אתי כץ. אני מורה, אומנית, פסיכותרפיסטית גופנית וממציאת שיטת “עננים” ללימוד קריאה והבנת הנקרא,
לילדים בעלי לקויות למידה (פונולוגיה, שליפה, זיכרון).
למדתי הוראה בסמינר הקיבוצים ואומנות במדרשה, ופסיכותרפיה גופנית במכללת רחובות.
ניסיוני המעשי כולל הוראה בבית ספר גורדון לאמנויות בהרצליה, פיתוח תוכניות לימוד למשרד החינוך,
כתיבת תוכניות לימודים עבור גופים שונים, כתיבת ספרי לימוד (מתחבאות, מילון חזותי ומתבלבל-אות), פיתוח מיצגון רגשי – כלי טיפולי שנמכר ברחבי העולם, פיתוח שטיחונים ללימוד קריאה וכתיבת ספר ביבליותרפי – “ילד מחוק”.

בשנים האחרונות, אחרי שלימדתי הורים ומורים רבים את השיטה, החלטתי לצלם סרטוני הדרכה, כדי שהורים ומורים יוכלו להתחיל לעבוד בשיטה עם הילדים.