חדרי עננים – יש שפע של פעילויות שאפשר לעשות, הנה חלק

השבוע ביקרתי בכיתה בבית ספר בפתח-תקווה. לשמחתי הצטרף אליי לביקור איתמר, הנכד המתוק שלי בכיתה ב׳, הוא מכיר היטב את שיטת עננים.

שנים אני חולמת שאת השיטה שלי בכלל ילמדו ילדים. כשילדים מתבוננים בילדים ולומדים מהם – יש משהו שמעורר בי שמחה ועם השיטה שלנו זה קורה לא מעט…יש כמה אמהות שששיתפו את האירוע המשפחתי הנ״ל.

לביקור הצטרפה המורה הילה, שעברה את ההשתלמות של עננים ביחד עם הצוות שלה.

בזמן הפגישה איתה הבנתי שצריך לאגד את קצת הרעיונות שמסתובבים לי בראש שקשורים לעבודה בחדר שהיא מעבר למה שאנחנו מלמדים בקורס (שזה, בעצם, הבסיס).

ריכזתי הצעות ספורות לעבודה בכיתת עננים (אני בטוחה שההצעות הללו יציתו לכן את הדימיון, נעלה עוד הצעות בהמשך).

תמיד משמח אותי לפגוש מורות שמספרות לי על משחקים שהן ממציאות ועל משחקים שהילדים ממציאים.

אגב, אשמח לשמוע ואתן מוזמנות לשתף אותי.

שטיח המשחק

  1. קחו כדור, זירקו על אחת האותיות שעל השטיח, הילד צריך לומר על איזו אות נחת הכדור.
  2. בקשו מהילד להסתכל על אות מסויימת בשטיח ולזכור היכן היא נמצאת. בקשו ממנו לעצום עיניים, או עיצמו לו אותן עם סרט, ובקשו ממנו להגיע לאותה אות. כאשר אנחנו משחקים בלמצוא הילדים נהנים וזוכרים את האותיות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. לקפוץ על רגל אחת ולכוון לאות.

4. לסמן אות שאני לא זוכר, ללכת לביה״ס ולהבדוק מה התומך שלה.

5.לסמן בטוש מחיק או אות שמופיעה בשם של חבר שלי.

סיר בישול

אם תקבלו לארוחה גרב תשמחו?? מוטיבציית הקריאה משתנה ברגע שהופכים את התהליך כולו למשחק משעשע. ראיתי הורים שהעיניים הבריקו להם כשהילד קרא את המילה גרב והביא להם “לאכול”. אפשר לבשל הכל: דימויים, אותיות, מילים, ומשפטים.

בתמונה מעל: שטיחון של ממה הכבשה (מייצגת את תנועת הסגול ) והאוכל שהיא קיבלה באהבה.

תאמינו לי זה טעים ..ובעיקר מסיח  את דעתו של הילד מהקושי הראשוני.

קריאה

1. שימוש בתמרור עצור (זה שיש בכל בית ספר) להמחשת תנועת השווא. רק צריך לדאוג שצד אחד של התמרור יהיה מגנטי, כדי שנוכל להצמיד אליו אותיות.

2. אפשר להביא אביזרים מהבית שהצליל הפותח קשור לחג שמתקרב ובעצם כל אירוע.

למשל, תכף מגיע ט״ו בשבט אז אפשר להחליט שמחר זה החג של פופיק (הצליל הפותח של ט״ו בשבט) ולהביא כל מיני דברים חפצים שמתחילים בצליל הפותח הזה. 

רצוי לא לשאול את הילדים מה מתחיל ב…לעיתים קשה להם לשלוף, וכשהם לא מצליחים זה מייצר לחץ מיותר שעלול לגרום לבלקאאוט – חוויה לא רצויה לילדים בראשית דרכם בלמידה.

עדיף לתת להם להגיע הביתה, לבחור חפצים ולהביא לכיתה. לעשות את תהליך החשיבה לבדם, בביתם.

3. אפשר לכתוב על הלוח תבניות, לכתוב מילים דומות, לעבור לביתן אחר, לכתוב מילים ולבקש לצייר את מה שכתבתי (בזמן שהילד מרוכז בציור – זה הזמן לעבור לעבוד עם ילד אחר).

4. עבודה עם רכבת ההפתעות שבחדר – ילד שמתקשה ומתבלבל בין או ואו – לתת לו להכניס תמונות לפי צליל פותח, תמונות רלוונטיות לקושי כמובן. זה סוג של בחינה סמויה, הילד לא יודע שאני בודקת, הוא משחק ואני יודעת אם הכל הופנם.

5. כתיבת משפטי הוראה כמו: ״לך לביתן של במבה ושים תמונה של חתול״ – הילד מתרגל קריאה והבנת הוראות. הוא מקבל תובנות וגם משחק.

מיצגון

המיצגון נהדר לעבודה על מעבר מיילה למשפט: כותבים הוראה עם הדימויים שיש לנו, לדוגמא ״שים אבטיח במקום פה״, ואח״כ חזרה על תבנית המשפט בשינוי קל: ״שים גזק במקום אף״. הילדים עפים על המשחק הזה! אפשר ליצור חייזרים של ממש גם מאביזרים שיש בכיתה או בבית. אפר לכתוב זה לזה, בקיצור המשחק הזה מפתח הבנה למשפט הכתוב ובד״כ גורם ללא מעט חיוכים.

המיצגון גם מסייע לעבודה על הזיכרון. 

כתבתי על כך המון, הנה פוסט שממש ממחיש את הסיפור:

הנה הדגמה לעבודה עם המיצגון על הזיכרון בכיתת עננים:

לפרטים על כיתות עננים – צרו עימי קשר, נשמח לייצר כיתת עננים בבית הספר.

אגב, כתבנו בלוג שלם על לימוד בכיתת עננים.

תמשיכו לשחק וליהנות בלמידה!

אהבתם? שתפו...

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
הדפיסו
שתפו במייל

השאירו תגובה

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקההמשך לקנות